PlanetMinis Forums banner

Hulp nodig met 81 YZ 60 Cilinder en Carburateur

25K views 46 replies 4 participants last post by  T-Dub13  
#1 ·
Voordat ik de carburateur en de motor uit elkaar haal, kan iemand bevestigen of ze origineel/correct zijn voor de 81 YZ60? Zo niet, hoe zou ik het dan kunnen zien? Bedankt voor je hulp en meningen. Meer volgt....
 
#2 ·
Yep, 4V0 is een YZ60 code. Dat is de juiste motor, cilinder, carburateur en ziet er ook uit als de kop. Je kunt het niet zien aan de kop, maar het enige andere dat het zou kunnen zijn, is een 1981 YZ80 kop en ik denk niet dat iemand zo dom zou zijn om een 80 kop op een 60 te schroeven.

Als je de juiste onderdelen ervoor vindt, kun je je motorbouwer vragen of hij de transferpoorten 0,5 mm voor je wil verhogen en wat boyesen poorten wil uitsnijden. Dat zal hem genoeg wakker maken om de KX60's bij te houden.

Ik was vergeten dat 1981 de YEIS boost bottle niet had. 82 en 83 hebben het. Niet dat het veel deed haha. ;):p
 
#4 ·
Nogmaals bedankt, ik waardeer het. Ik was ervan overtuigd dat de kan en de kop correct waren, maar was niet 100% zeker van de carburateur. Ik hoopte dat het goed was en dat ik geen ander onderdeel hoefde te bemachtigen. Het is mijn doel om het weer origineel of heel dichtbij te krijgen. Het hele ding gaat in de nabije toekomst uit elkaar en wordt opgeknapt. Als je het over de uitlaat hebt die zeldzaam is, laat me er dan morgen een paar foto's van maken en ik zal ze uploaden. Ik weet niet zeker wat voor uitlaat het is, maar ik weet dat het niet origineel is. Misschien kunt u me helpen het te identificeren en me laten weten of het de moeite waard is om te restaureren. Ik waardeer de hulp - ik heb nog een lange weg te gaan met deze, hij is helemaal kapot en heeft een beetje van alles nodig.
 
#5 ·
Geen probleem. Ja, maak die pijp schoon en maak wat foto's. Ik zal mijn best doen om het te identificeren. Mogelijk worden de jongens op Marks Vintage MX-site er gek van. Je zou daar een discussietopic kunnen starten en om hulp vragen, en misschien krijg je ook wel wat aanbiedingen. Of je zou het kunnen veilen. Ik ben niet zeker of ik een standaard pijp kan vinden, maar er zijn er meer van dan die je hebt. Ziet eruit alsof de demper standaard is, dus dat is goed. Ze zijn ook zeldzaam.

Ik heb een pijp voor de '82,'83 maar die is voor de linkerkant. Ik weet niet zeker of de '81 uniek is of hetzelfde als de '80 YZ50.
 
#8 · (Edited)
Mooi! Zandstralen (glasparelen) en verven met VHT zwart. Ik kan de fabrikant niet zien. Er waren veel aftermarket pijp fabrikanten in die tijd. LOP kwam uit MI, maar ze maakten meestal spullen voor RM's denk ik. Zoek naar markeringen van de fabrikant. FMF markeerde meestal hun pijpen, net als DG. Hoe dan ook, het is een echt zeldzaam stukje tuning onderdelen uit die tijd. Ook de voorkant van het frame waar de wieg splitst is ook niet origineel. Het is aanzienlijk versterkt. Deze motorfiets ziet eruit als een echte racer met een paar goede mods, niet alleen gebruikt als een trailbike. Ik ben benieuwd wat er in de motor zit.
 
#9 ·
Weet je wat, het was me nog niet eens opgevallen dat de versteviging aan de voorkant van het frame niet origineel is, totdat je het noemde. Heb je enig idee waarom dat gedaan is of dat ik het zou moeten verwijderen? Ik heb geen breuken of opnieuw lassen etc. aan het frame opgemerkt, maar misschien moet ik nog eens goed kijken, vooral vooraan. Nu je me aan het denken hebt gezet over mods, zal ik morgen een foto maken van iets dat ik raar vind. Er staat een reliëf "R" in de cilinderkop, net boven de plek waar hij aan de rechterkant van de behuizing vastzit. Ik vraag me af of dit voor "Race" zou kunnen staan. Ik zal die foto morgenavond plaatsen, want ik vond het al vreemd vanaf het moment dat ik het zag. Het kan niets zijn. Bedankt zoals altijd voor je hulp. Ik probeer nog steeds uit te zoeken wat ik hier precies heb gekocht. Het is kapot, maar wordt interessanter....
 
#10 ·
Hmm, ik herinner me niet dat ik andere letters heb gezien dan wat er normaal gesproken op het kleine platte gedeelte staat. Ik ben ook geĂŻnteresseerd.

Over het frame, het lijkt erop dat je twee kanten op kunt met de fiets. Ik denk dat het misschien meer moeite kost dan het waard is als je de fiets in de originele staat wilt herstellen. Misschien wil je de fiets onderzoeken en wat racegeschiedenis erover vinden. Je zou hem kunnen restaureren in de staat "zoals geracet". Ik denk dat het ervan afhangt hoeveel van de fiets er nog origineel is haha.
 
#11 ·
Een beetje off-topic hier, maar ik heb vanavond wat tijd besteed aan het bekijken van de bedrading (gelukkig is er niet veel). Kan iemand me hier doorheen praten? De CDI-box heeft twee sets van drie draden die eruit komen. Eén set van drie draden verbindt met de drie draden die van de generator aan de linkerkant van de motor komen.

Wat betreft de resterende set van drie draden van de CDI-box, verbindt één draad met de enkele draad die van de bobine komt, één "hete" draad gaat naar de gasklep-doodschakelaar en één draad is een aarde die verbinding maakt met een verbinding die onder een bout bij de bobine is geaard.

De verbinding die onder een bout bij de bobine is geaard, heeft dubbele connectoren en dient ook als aarde die verbinding maakt met een aarddraad van de gasklep-doodschakelaar en de CDI-box. Omdat mijn motorfiets momenteel GEEN werkende gasklep-doodschakelaar heeft (er is slechts een lege huls van wat vroeger de fabrieksvariant was en op het frame is er een die iemand heeft geknutseld) en ik het fabrieksonderdeel wil vervangen, kan iemand me vertellen of de fabrieks-doodschakelaar twee draden heeft die eruit komen (een hete en een aarde) of slechts één draad. Ik heb doodschakelaars gezien die 1 of 2 draden hebben en probeer te bepalen of de extra aarddraad op mijn motorfiets die naar de geknutselde gasklep-doodschakelaar gaat, fabrieksmatig correct is of later is toegevoegd. Ik denk dat het bepalen of de fabrieks-gasklep-doodschakelaar 1 of 2 draden heeft, de vraag zal beantwoorden of de dubbele aarde correct is en me in staat zal stellen om op een paar gebieden verder te gaan. Ik hoop dat ik duidelijk ben, laat het me weten als ik het kan verduidelijken. Bedankt.

Alle hulp wordt gewaardeerd. T-Dub13, gedachten?
 
#12 ·
http://www.powersportsplus.com/imag...plus.com/images/diagrams/yamaha/MCY/1980/YZ50G/IMAGES/HANDLE_SWITCH_-_LEVER.png

Ik denk dat het hetzelfde is als de 1980 YZ50G. Het is niet duidelijk uit de microfiche van de YZ60, maar de YZ50 toont twee draden. Het duurde langer om dit op het web te vinden dan het zou duren om naar boven te rennen en naar mijn 50 te kijken, maar ik ben vanavond lui. :D Ik denk dat ik de binnenkant voor die assemblage ergens heb liggen als je ze nodig hebt. Laat het me weten en ik zal kijken.
 
#13 ·
Uitstekend! Alleen al afgaande op een paar dingen die aan deze motorfiets in elkaar zijn geknutseld en amateuristisch zijn gelast, vroeg ik me af of de bedrading origineel was, hoewel ik neigde naar het feit dat deze af fabriek was en 2 draden nodig had voor de dodelijke schakelaar (een hete en een aarde) omdat de connectoren allemaal van dezelfde stijl en vintage waren. Verwijzend naar de bijgevoegde foto, aangezien mijn behuizing zeker restaureerbaar maar leeg is, zou deze de knop, bedrading en het rechthoekige stuk aan de bovenkant nodig hebben om hem weer functioneel te maken + al het andere dat u misschien weet, hoewel ik denk dat dat het is. Als je die onderdelen stof hebt verzameld, zou ik geĂŻnteresseerd zijn om een soort deal met je te sluiten als je ervoor openstaat. Laat het me weten en nogmaals bedankt.
 
#14 · (Edited)
Ik zal beginnen te graven om te zien wat ik kan vinden. Die behuizing moet ook in een heleboel andere fietsen zijn gebruikt. De sleuf aan de bovenkant ziet eruit alsof hij voor een groot/kleinlichtschakelaar is, maar mijn fiets heeft daar niets. De kill-knop steekt door het onderste ronde gat voor de duim uit. U kunt dus proberen andere Yamaha's uit de late jaren 70 te onderzoeken en te kijken of u die assemblage kunt identificeren. Hij is mogelijk nog nieuw verkrijgbaar als u het onderdeelnummer kunt achterhalen.

Eigenlijk ging ik net op een vermoeden af en ik denk dat ik hem heb gevonden op een 1975 DT175. Kijk hier: Nummer 17 denk ik en het ziet er nog steeds beschikbaar uit.
 
#15 ·
Ik ben het ermee eens. Die behuizing lijkt op verschillende fietsen te zijn gebruikt, maar ik geloof dat alleen de YZ 50 en 60 de duimknop gebruikten. Laat het me weten als je de binnenkant van de behuizing tegenkomt en bereid bent om ze af te staan. Ik waardeer de tijd. Bedankt.
 
#20 ·
Bedankt. Ik duim dat je met iets komt. Motoren worden vandaag afgeleverd, dus er staat grote vooruitgang op het punt te worden geboekt.

Ik heb nog een vraag en terwijl ik hier typ, zal ik het gewoon uitspugen. Op de onderste kettingrol bij de linker voetsteun heb ik een NOS-rol plus de twee ringen en moer, wat alles is wat op de frameschema staat waarnaar ik verwijs, maar het lijkt logisch dat er ook een bus moet zijn. Op een onbeschadigd frame zou er een "paal" zijn, maar op de mijne ontbreekt ongeveer de helft daarvan. Hoe wordt de rol aan deze paal bevestigd? Zonder een bus zou er veel speling/speling in de passing zijn. Als iemand me zou kunnen uitleggen hoe dit wordt bevestigd en of een bus nodig is, zou ik dat op prijs stellen. Bedankt.
 
#21 ·
De mijne was ook voor de helft versleten. Je zou er een huls overheen kunnen schuiven om de speling weg te nemen. Misschien een stuk koperen koelleiding. Of de las wegslijpen en de pen vervangen door een nieuwe 8 mm bout. Of beter nog, het hele ding vervangen door een allballs roller... Dat is wat ik uiteindelijk heb gedaan, maar ik moest de mijne toch verplaatsen vanwege de extra veerweg. Maar ja, zo gaat het in elkaar. Ring, roller, ring, moer.
 
#22 ·
Even ter verduidelijking: foto 1 is de paal op mijn frame. Om de rol functioneel te maken, moet ik de slechte paal uitboren en op zijn plaats een bout vastlassen met ongeveer de diameter van het middelste gat in de rol (foto's 2 en 3)? NEE er is geen bus nodig? Hoe kan de rol zichzelf niet gewoon in stukken malen zonder dat er een bus aanwezig is? Ik denk dat ik iets mis, maar er wordt geen bus genoemd als onderdeel van de rol. Bedankt.
 
#23 ·
Precies. Verwijs naar de originele bout en dat zal je vraag beantwoorden: Hij zal zichzelf in stukken malen. Maar bedenk dat het 30 jaar duurde haha. Ik zou een nieuwe bout vastschroeven of vastlassen en een stuk koperen buis gebruiken voor een bus en het smeren. Zou een goede 10 jaar mee moeten gaan totdat hij door de nieuwe zaagt.

Je kunt een ring vinden die erin past om het gewobbel te verstevigen, maar voor zover ik weet, zijn ze zo gebouwd. Misschien weet iemand anders het beter...?
 
#25 · (Edited)
Standaard boring is 42 mm
1e OS = 42,25 mm
2e OS = 42,5 mm
3e OS = 42,75 mm
4e OS = 43 mm

(En ik vond het volgende in de reacties op YouTube)

"De KX60 standaard boring is 1 mm groter dan de YZ60. De zuigerhoogte is hetzelfde en ze gebruiken beide een 12 mm polspen. De KX60 zuiger heeft een platte zuigermantel aan de inlaatzijde, terwijl de YZ60 een uitsparing heeft. Ik heb een sjabloon van de YZ60 inlaat gemaakt, deze gecentreerd op de KX60 zuiger en vervolgens een dremel gebruikt om deze uit te snijden. Eerst gebruikte ik een afbraamschijf en maakte drie sneden om het meeste materiaal te verwijderen. Daarna werkte ik af met een hardmetalen bit en deed de uiteindelijke vormgeving/afschuining met een schuurtrommel."

Succes! Er zijn momenteel ook een heleboel zuigers en ringen op eBay.